Inbyggnaden av SNS motorvagnar (Fotografier/bildfrågor)

av Överkörmästaren, Tuesday, July 26, 2016, 12:15 (2824 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Då vagnarna inte avregistrerades som trafikvagnar kunde man nog göra så. I en del fall kom de ut med samma nummer, ibland med annat. Likheten med originalvagnen låg i att de hade samma fönsterindelning på korgdelen. Kanske man återanvände delar där. Kraftigt ombyggd och förlängd korg, ny truck och nytt elsystem.
De tre vagnar som tillkom under 40-talet ansågs däremot vara nybyggen trots att man nog återanvände delar från icke ombyggda vagnar som hade använts för vagntransporter mm. Men de hade nog varit avregistrerade som trafikvagnar.
Kan brevlådorna varit en anledning? HNJ gjorde ju en 'kraftfull' ombyggnad av två DEVA-vagnar till boggievagnar och orsaken till att de ansågs vara ombyggnationer lär ha legat i att de var postvagnar (XDF). Men brevlådorna på spårvagnarna kan väl inte ha varit avgörande?

Jag förstår inte ens vad du menar. Brevlådorna på SS lär ha funnits kvar till 1949 om det har någon betydelse.

Inte heller förstår jag vad du menar med "avregistrerade som trafikvagnar". Menar du hos VoV?


Hela tråden: