Inbyggnaden av SNS motorvagnar (Fotografier/bildfrågor)

av Stefan Isaksson, Tuesday, July 26, 2016, 12:32 (2824 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Då vagnarna inte avregistrerades som trafikvagnar kunde man nog göra så. I en del fall kom de ut med samma nummer, ibland med annat. Likheten med originalvagnen låg i att de hade samma fönsterindelning på korgdelen. Kanske man återanvände delar där. Kraftigt ombyggd och förlängd korg, ny truck och nytt elsystem.

Fönsterindelningen var förvisso lika, men tydligen var fönstrens storlek ändrad, så inte ens korgsidorna (som jag trodde var oförändrade) kunde återanvändas.

De tre vagnar som tillkom under 40-talet ansågs däremot vara nybyggen trots att man nog återanvände delar från icke ombyggda vagnar som hade använts för vagntransporter mm. Men de hade nog varit avregistrerade som trafikvagnar.

Avregistrerade kanske de inte var, fast å andra sidan...

Kan brevlådorna varit en anledning? HNJ gjorde ju en 'kraftfull' ombyggnad av två DEVA-vagnar till boggievagnar och orsaken till att de ansågs vara ombyggnationer lär ha legat i att de var postvagnar (XDF). Men brevlådorna på spårvagnarna kan väl inte ha varit avgörande?

Det har jag svårt att tro. Brevlådorna var ju lösa. För övrigt har jag hittat brevlådefästen på en hel del vagnar från Djursholmlinjen.


Jag förstår inte ens vad du menar. Brevlådorna på SS lär ha funnits kvar till 1949 om det har någon betydelse.

Inte heller förstår jag vad du menar med "avregistrerade som trafikvagnar". Menar du hos VoV?

Om det var där de registrerade vagnarna på den tiden. Under hästpårvagnstiden var det i alla fall ÖÄ som svarade för godkännande och, skulle jag tro, registrering.

SI


Hela tråden: