Inbyggnaden av SNS motorvagnar (Fotografier/bildfrågor)

av Arne, Tuesday, July 26, 2016, 14:09 (2824 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Då vagnarna inte avregistrerades som trafikvagnar kunde man nog göra så. I en del fall kom de ut med samma nummer, ibland med annat. Likheten med originalvagnen låg i att de hade samma fönsterindelning på korgdelen. Kanske man återanvände delar där. Kraftigt ombyggd och förlängd korg, ny truck och nytt elsystem.
De tre vagnar som tillkom under 40-talet ansågs däremot vara nybyggen trots att man nog återanvände delar från icke ombyggda vagnar som hade använts för vagntransporter mm. Men de hade nog varit avregistrerade som trafikvagnar.
Kan brevlådorna varit en anledning? HNJ gjorde ju en 'kraftfull' ombyggnad av två DEVA-vagnar till boggievagnar och orsaken till att de ansågs vara ombyggnationer lär ha legat i att de var postvagnar (XDF). Men brevlådorna på spårvagnarna kan väl inte ha varit avgörande?


Jag förstår inte ens vad du menar. Brevlådorna på SS lär ha funnits kvar till 1949 om det har någon betydelse.


Min fundering gällde huruvida brevlådorna var på något sätt registrerade hos postverket och att det därigenom blev ett byråkratiskt krångel att nyregistrera vagnarna istället för bara klassa det som ombyggnation. Men en brevlåda på em spårvagn har nog lägre dignitet är en postvagnsklassad DEVA. Men nog borde brevlådorna varit numrerade och registrerade?


Inte heller förstår jag vad du menar med "avregistrerade som trafikvagnar". Menar du hos VoV?


I spårvägsmuseets databas står de som "ej trafikvagn" eller något dylikt. Jag antar att VoV hade olika krav på trafikvagnar och servicefordon. Rangeringsvagnar och annat som bara användes inom vagnhallsområden kanske inte kontrollerades alls? De var väl att jämföra med bangårdsvagnar hos järnvägsbolagen. Det gäller väl även i invenarielistorna där trafikvagnar torde varit bättre listade.

Vad står förkortningen VoV för?

undrar fordonsamatören på Kungsholmen


Hela tråden: