F d motorvagnen LKSJ X21 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Carl-Erik Olsson, Tuesday, July 26, 2016, 19:42 (2829 dagar sedan) @ ak44

Jag hittar ett flertal länkar till äldre inlägg och frågor om vagnen, men jag lyckas inte öppna någon bild???

Conny Sernfalk har relativt nyligen visat någon bild på detta fordon, men jag kan inte hitta den trots en del försök med sökfunktionen i detta forum. Söker man däremot på "Ljungbyheds grusgrop" så kan man få fram dessa tidigare trådar:

2009-07-06: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=33514

2011-07-12: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=83520

I dessa finns en del fungerande länkar till bilder, som visar en del av vagnens utseende DÅ. Tyvärr är gamla järnvägsfordon inte som gamla viner som kan bli bättre med åren, så dagens utseende är tyvärr ännu sämre.

Det kliar förstås i fingrarna på vissa föreningsmedlemmar som vill lösa problemet med det s k Rynke-eländet (efter platsen!) genom att helt enkelt skrota åtminstone vagnskorgen och möjligen återanvända underredet till något annat. För min del ser jag det fortfarande inte som omöjligt att i en framtid rekonstruera vagnskorgen, det kan då sannolikt röra sig om ett nybygge av det mesta av denna, men jag tror ändå att en sådan lösning skulle underlättas av att det finns NÅGOT kvar att utgå ifrån och mäta upp mer än möjligen en hög med brädor där kanske en och annan skulle gå att återanvända. Detta förutsätter förstås att inträtt förfall snarast stoppas. Ett sätt att göra detta skulle vara att m h a traktor få in vagnen i lokhuset ett par hundra meter bort, förutsatt förstås att den håller för en sådan transport och inte rasar ihop som ett par andra, om än underredeslösa, vagnskorgar gjorde vid flyttförsök för några år sedan. Med tanke på de i vissa fall generösa renoveringsbidrag som har beviljats av t ex Riksantikvarieämbetet så tror jag att detta skulle kunna vara genomförbart med upphandling av åtskilliga tjänster av framförallt snickerikaraktär. Hur mycket jobb lade t ex AGJ ner på "Gullhönan"?
Då skulle man kunna rätta till det som de olika föreningsstyrelserna i Klippan under många år har försummat, alltså få in vagnen under tak, där plats har funnits i drygt 20 år åtminstone, sedan ett par där uppställda trafikvagnar på egna hjul drogs iväg för utlåning utan att något annat ställdes in på deras plats!

Då kan man förstås komma in på den där musei-ideologiska frågan: Vad ska man bevara?
Den här sortens fordon var nog mer att anse som föregångare till rälsbussarna som kom ett tiotal år senare, till skillnad från de samtida tyngre och säkert dyrare DEVA-motorvagnarna och en del andra mindre lyckade konkurrentkonstruktioner. Kan en återuppbyggd vagn som denna, med en säkert modernare drivlina, anses ha ett berättigande då? Förutom förstås att det rör sig om ett av få kvarvarande skånska privatbanefordon.

Vad tycker detta forums eminenta läsekrets?
/undrar CEO, emotionellt engagerad FVJ-medlem också


Hela tråden: