Finalen för oljeeldade 012 i Hamburg - hantverksskickligheten (Järnväg allmänt)

av Arne, Wednesday, July 27, 2016, 18:26 (2829 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Mycket trevlig film för en sann tågentusiast, färgfilm med ljud på smalfilm var nog ganska ovanligt 1972. Sedan visar filmaren alla detaljer som förekom på järnvägarna så sent som på 1970-talet, Vevbommar med den typiska"klangen" i klockorna, ett par Ösverk(ställverket i Djursholms ösby), stationer med "Perrongmiester", vacker linje med typiska nordtyska våtmarker utmed Nordsjökusten.

Man får se vilket slaskigt/sitigt jobb det är att klargöra maskinen/loket på Altona, fullt med oljespill blandat med vatten nedanför loket.
Ganska nyttigt för en ångloksdiggare att titta in i ånglokspersonalens "verklighet" till vardags, inte så munter:-( precis.

Se gärna filmen;-) ;-)

Klart sevärd tågfilm som ger många nostalgiska vibbar för oss gamlingar som besökte Väst-Tyskland de här åren på 70-talet. Super 8 ljudfilm (med ljudet på magnetspår direkt på filmen) lanserades av Kodak först år 1973 och var nog rätt ovanlig hos många amatörfilmare de första åren. Den här tyska filmen om ångtåget från Hamburg-Altona till Westerland på Sylt - draget av en gammal oljeeldat ånglok littera 01.10 ÖL - är enligt filmarens förtext filmade under åren 1972-1976.

Jag skulle därför tro att film och ljud är upptaget separat enligt 'double system'-tekniken med filmkamera och separat ljudsynkad bandspelare. Man är klart imponerad av hantverksskickligheten som behövdes för att först både filma och spela in ljudet. Och som man därefter redigerade genom att fysiskt klippa bild och ljud i synk med dåtidens mekaniska utrustningar. Idag kan man ju göra ljudfilmer med digital videokamera och med efterarbetet gjort smidigt i datorn. Förr var det evigt klippande och hopfogande av filmscener och det tagna ljudet på perforerat ljudband.


Hela tråden: