Tuborg privatvagnar - den s.k. Tuborgklammen { (Järnväg allmänt)

av Arne, Friday, July 29, 2016, 20:27 (2800 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

PS. Fanns det inte särskilda godsvagnar med ett litet extra kiosktak (?) ovanpå en del av det ordinarie taket och vilka tillhörde Tuborg (eller Carlsberg)? Jag har försökt googla efter dessa charmiga ölgodsvagnar men inte hittat några bilder. Jag har för mig att det fanns mj-versioner från bl.a. Märklin. Kan någon känna igen vad jag menar?!


Tuborg hade sådana vagnar (privatvagnar):

DSB ZB 500661 "tilhørende Tuborg"

DSB ZB 99645 "tilhørende Tuborg"

Tack Jonny (plus övriga här i tråden som hittade bilder på denna Tuborgvagn med det karaktäristiska taket)! När jag googlade vidare så hittade jag följande text i uppslagsverket Den Store Danske från Gyldendals förlag.

Läs där om det som kallas 'Tuborgklamme' dvs. en spetsparentes { eller } eftersom det parentestecknet liknar den här takpåbyggnaden som Tuborg hade på både ölgodsvagnar, ölbilar och t.o.m. på de gamla av stora ardennerhästar dragna öppna ölvagnarna i Danmark.

tuborgklamme, (efter Tuborg-paraplyens form), tuborgparentes, hvert af tegnene { og }. De anvendes især i matematik, hvor de markerer en opremsning eller definition af elementer i en mængde. /.../

Så den här spetsparentesen { lagd på sidan med spetsen uppåt som de här Tuborgparasollerna och fasta godsvagnstaken etc. har i danskt vardagsspråk kommit att bli ett smeknamn för detta parentestecken. Riktigt kul info av typen ferrovialt värdelöst vetande! 😊


Hela tråden: