Ångloksverksamheten i Herrljunga upphör (Järnväg allmänt)

av Per-Åke Lampemo, Saturday, July 30, 2016, 05:04 (2820 dagar sedan)

Ja så är det dags att ta farväl mina vänner!

Efter 11 år upphör nu den framgångsrika ångloksverksamheten i Herrljunga lokstall. Det familjeägda företaget som äger lokstallet idag har behov av lokalerna...jag kan inte längre som privat finansier stå bakom en allt högre hyra för dessa lokaler. I samband med diskussioner med ägaren har jag nu sagt upp hyresavtalet. Och verksamheten i Herrljunga avslutas den 1 augusti.

Vi inom Västergötlands Ånglokssällskap försökt så långt det varit möjligt...men våren har tyvärr endast bjudit på utgifter...och trots många ekonomiska vädjanden bland annat på Facebook och här på järnvägshistoriskt forum har det varit mycket svårt att få gehör...att gilla på Facebook är ju inte desamma som ett ekonomiskt stöd för vår sak. Svårigheten att kunna få in tillräckligt med intäkter till vår verksamhet har till slut fått denna konsekvens.

Samtidigt...allt högre krav ställs på den museala järnvägsverksamheten...till detta...
har vi genom åren haft det ganska tufft...där ständiga uppbrott tagit mycket hårt på vår verksamhet. Men gång på gång har vi rest oss upp som fågeln Fenix...men allt har ett pris. Nu är vi där vi inte ville vara....och trots vår framgång genom åren hjälper det inte...så nu måste vi slutligen ge upp.

Jag personligen har den sista tiden stått som ekonomisk garant för hela verksamheten för att rädda den, men även jag måste kapitulera för den ekonomiska realiteten.

Jag vill rikta ett stort och varmt Tack till alla som ändå aktivt hjälp oss genom åren. Föreningen kommer finnas kvar...precis som SMOK letar vi nu efter utrymme under tak...kan någon hjälpa oss?

Per-Åke Lampemo Västergötlands Ånglokssällskap


Hela tråden: