Tysk sida med bilder från Sverige 1967 - upphovsrätten (Järnväg allmänt)

av Arne, Sunday, July 31, 2016, 01:16 (2819 dagar sedan) @ cgn1954

Hmm.... som amatör men (mycket) intresserad (det står Tågnörd på kepsen min) så kan jag inte påminna mig särskilt många inlägg eller info om det som ses på bilden. Berätta mer! Sällan ses detta fordon i bild eller diskuteras på annat sätt... har jag missat nåt?

Ser ju nästan ut som nån mix av roslagsbana, tunnelbana och ja... vet inte.

OBS! Copyright men bilden nedan är länkad, inte kopierad.

[img]http://www.bundesbahnzeit.de/dso/Schweden67/b21-X6.jpg[/img]

Vad menar du egentligen? Bilden av motorvagnssättet tillhör ju fotografen och upphovsmannen Ulrich Budde på www.bundesbahnzeit.de och vad man kan förstå finns ingen Creative Commons licens typ BY-SA 3.0 som ger frihet att återpublicera bilden. Och du anger ju inte heller att du fått tillåtelse av Budde att använda bilden så vad har '[i]bilden nedan är länkad, inte kopierad'[/i] med saken att göra?

Du borde alltså istället ha publicerat url-adressen till bilden så att vi kunnat klicka på den länken för att se bilden. Det kan tyckas att det bara är en gradskillnad men ändå korrekt sätt om man inte uppenbart har bildrätten!

PS. Bilden är ju väldigt fin så den är intressant för oss alla här i forumet men nog bör man vara försiktig när man publicerar upphovsrättsligt material!


Hela tråden: