Ångloksverksamheten i Herrljunga upphör (Järnväg allmänt)
Varför inte gå ihop med Nässjö som var tanken frän början.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++Men Nässjö är historia Gustaf
Hr har varit fristående länge!
Kenta :-(
Sveriges järnvägsmuseum drog sig ur verksamheten vid Herrljunga lokstall år 2011. De koncentrerade all ångloksverksamhet till Gävle och Ängelholm.
Nässjö järnvägsmuseum drog sig ur Herrljunga lokstall i november 2015 och har nu koncentrerat all verksamhet till Nässjö.
Alla fordon förflyttades till Nässjö.
I båda fallen var en ekonomin det avgörande för båda huvudmännens beslut att inte medverka i fortsatt verksamhet vid Herrljunga lokstall.
Vi har med liten ekonomisk insats och små resurser lyckats renovera och driftsätta/ångprova följande normalspåriga ånglok under vår tid i Herrljunga:
SJ B 1038, SJ E 902, SJ E2 1092, SJ B 1267.
Det har genom åren blivit tusentals frivilliga/ideella arbetstimmar för museitågsbranschen i vår verksamhet...hur många vågar jag inte ens gissa på
Idag 31 juli 2016 samlas vi för sista gången vid Herrljunga lokstall. Vi ska plocka bort de sista sakerna.
Inom kort rivs spåren och vändskivan skrotas...lokstallet blir traktor och lastbilsgarage.
En järnvägsmuseal epok är över
Per-Åke Lampemo Västergötlands Ånglokssällskap