Norsk flaggsignalering (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Olson, Saturday, August 13, 2016, 19:58 (2807 dagar sedan)

1980 observerade jag vid ett tågmöte i Norge en företeelse, som jag vill fråga om. Tågmötet var på en station, vars namn jag glömt och som låg mellan Bodö och Fauske. När jag åkte stäckan på 90-talet var stationen borta. Vad jag kan förstå hade inte stationen då något trafikutbyte utan var enbart teknisk. Vid tågmötet var två man i tjänst, en tågklarerare och ett biträde/tågvägsklargörare. Det fanns inga fasta signaler, utan signaleringen skedde med gröna och röda flaggor, som var instuckna i en träställning (Jag kan inte minnas om det var bara en sådan ställning eller om det fanns en ställning i vardera änden av stationen.)

Finns det någon som beskriva hur detta system fungerade? Var det möjligt med fri genomfart? Hur fungerade det i mörker? Kanske togs växlarna bort eller klovades under vintertidtabellen, när det inte kördes dubbleringståg till nattågen?


Hela tråden: