Försignalvingen - fanns även i Luxemburg - uppdaterade forumlänkar (Signaler/säkerhet)

av Anders Sandgren, Monday, August 22, 2016, 14:25 (2798 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Försignalvingen har diskuterats tidigare på det här forumet


http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=168726

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=29912


men en liten repetition kan nog vara befogad.

Under tidigt 1900-tal diskuterades i Tyskland hur man skulle kunna förtydliga försignalen så att den gav besked om om efterföljande huvudsignal med körsignal var ställd till huvudtågväg eller alternativ tågväg.

Ett av förslagen var att komplettera försignalen med en extra semaforvinge under försignalskivan - försignalvingen.

I Tyskland stannade det hela länge på diskussionsstadiet, men i Sverige genomförde man ett försök med försignalvingar på sträckan Stockholm-Saltskog.

Den svenska försignalvingen hade ett urtag längst upp.

En försignal med försignalvinge kunde visa tre olika signalbilder, från vänster till höger:
Stående skiva + lodrät vinge: vänta stopp signal
Fälld skiva + lodrät vinge: vänta körsignal för huvudtågväg
Fälld skiva + lutande vinge: vänta körsignal för alternativ tågväg

Att texterna i bilden är på tyska beror på att det svenska försöket presenterades i en tysk tidskrift.

[image]Dreibegriff vorsignal by Klas Blomberg, on Flickr

1935 skred tyskarna till handling och införde även de en försignalvinge - som på ett par punkter avvek från den svenska:
Istället för ett urtag längst upp i vingen har den en spets längst ned
Vänta körsignal för avvikande tågväg visas med stående skiva + lutande vinge.
Triviala skillnader, men dock skillnader.
[image]
Bild från tyska Wikipedia

Jag trodde inte att det fanns mer att säga i ärendet förrän häromdagen när jag trillade över den här sidan med luxemburgiska (vad sjuttsiken heter adjektivet?) signaler
http://carreweb.fr/european-railway-signalling-server/stlu/smlu_en.html

Döm om min förvåning när Luxemburg visar sig ha en försignal med försignalvinge som visar exakt samma bilder som de svenska sigmalerna, på de punkter de svenska signalerna avviker från de tyska.
[image]
Expect Stop (SFAv : 1ère position)

[image]
Expect Reduced Speed (SFAv : 3ème position)

[image]
Expect Track Clear (SFAv : 2ème position)

Med lite vanliga spridningsteorier skulle jag nog kunna gissa hur likheten kommer sig, men det vore kul att gräva lite mer i det här.
Att någon på Forumet skulle ha kunskaper om signaler i Luxemburg är kanske att hoppas på ett underverk - men var skulle jag kunna snoka vidare? Finns det något järnvägsmuseum i Luxemburg? Finns det något forum där man kan fråga på engelska(/tyska) om Beneluxländernas järvägshistoria?

Åtm hos mig fungerade inte forumlänkarna.


Hela tråden: