Om järnvägar före 1940 - kanske pensionerade lokföraren John?! (Arkiv/forskning/litteratur)

av Arne, Thursday, August 25, 2016, 14:56 (2794 dagar sedan) @ Qrt

Tack för informationen och erbjudandet.
Det här är ett fantastiskt forum där man kan få svar på mycket.

Men jag har inte sett frågor om händelser och företeelser före andra världskriget besvaras med ett "jag vet ty jag var där"-svar.
Om det har förekommit förr i detta forum, liksom för tio år sedan eller mer, vet jag inte ty då var jag inte med.

Osäkra andra och tredjehandsuppgifter typ "jag vill minnas att jag har läst någonstans" är desto vanligare.

Finns det något annat forum där till exempel pensionerade lokförare och vagnmästare har en dialog om hur det var förr?
Eller är all sådan information bara sökbar i böcker och gamla icke digitaliserade tidskrifter?

/Curt

Det är väl som Kurt Möller skriver i tråden. Släng ut en fråga som försöksballong och se vad du får för svar! Sedan får man naturligtvis alltid utvärdera svaret/svaren man får på ett forum. Det handlar förstås alltid om att göra sedvanlig källkritik även i järnvägshistoriska sammanhang! Har man tur så får man napp och 'jag var där'-lokföraren återger sina minnen från spåren! Men det är klart att det blir allt färre lokförare kvar från tiden före 1940!

Men det är säkert många andra ögonvittnen - inte nödvändigtvis yrkesjärnvägare alltså! - som kan besvara hur det var förr i världen. Samtidigt så ska man inte heller förakta andrahandskällor; det kan ju vara information som man läst i en memoarbok som man återberättar. Sådan info behöver ju inte vara mindre korrekt än om den pensionerade lokföraren John personligen direkt berättar för dig om hur det var vid den svenska järnvägen på 30-talet före kriget.


Hela tråden: