Konduktörstjänst på Landerydslinjerna (Arkiv/forskning/litteratur)

av Kjell Aghult, Friday, August 26, 2016, 06:53 (2793 dagar sedan) @ jhje

...Så lärde man känna konduktörer och spesiellt Tågmästarna på HNJ med placering i Halmstad.

32 trafiksektionen i Halmstad (främst f d HNJ) hade 1956 4 tågmästar- och 9
konduktörstjänster där. 9 och 12 trafiksektionerna (Västkustbanan norr resp. söder om Hd) hade ingen konduktörspersonal där - utan i Göteborg och Helsingborg.

Jag är lite osäker på om det fanns tågmästare på VCJ.

Nej. Landeryd hade 1956 11 konduktörer - tjänsten i lokalgodstågen
drog mycket arbetstid. "Godstågen som gick sakta med växling, möten och annat".
Falköping hade då 12 tågmästare och 27 konduktörer men de tillhörde 8
trafiksektionen i Göteborg - åkte stambanan och Nässjölinjen.

Trafiksektionsindelningen av konduktörspersonal lär ha levt kvar till 1964 års omorganisation - de då nya driftdistrikten var färre och större.

Tågmästare var länge en arbetsledarbefattning, avsedd för större tåg - utgjorde 1956 än bara ca 20 % av totalen. Med löneförhöjningar gick det så småningom
inflation i den - varje lönesteg ha viss titel. Likaså inflatoriska blev stationsförman och förste järnvägsexpedititör (Och utanför järnvägen rektor och
överstelöjtnant).


Hela tråden: