Smalspårigt i Baltikum på 1930-talet och Foxboggier (Järnväg allmänt)

av janis08, Saturday, August 27, 2016, 13:32 (2793 dagar sedan) @ Rogga

De här två bilderna känner jag igen. Vagnen med nr P 992 är en resgodsvagn och av bilderna att döma är det leveransfoton. P står för "pievedcels", vilket kan översättas med sidobana; i detta fall 750 mm. "D-V jumts" är någon form av takbeteckning; jumts betyder tak. "A/S Fenikss" är firmanamnet för det Rigaföretag som byggde vagnen 1931. Firman etablerades 1895 och blev sedermera "RVR", se:
https://en.wikipedia.org/wiki/R%C4%ABgas_Vagonb%C5%ABves_R%C5%ABpn%C4%ABca
Den enda kvarvarande järnvägen i Lettland för allmän persontrafik på 750 mm löper mellan Gulbene och Aluksne, 33 km. Daglig trafik.

"Latvijas Dzelzceli K-24306" betyder lettiska statsbanorna och K står för "krievu platums", dvs rysk spårvidd - 1524 mm. På vagnens kortsida står "Rigas precu depo", vilket kan översättas med Rigas godsmagasin. Depo är egentligen lokstall men användes tydligen även i godssammanhang.
På långsidan står "Celtsp. starp" vilket står för maximal last i ton mellan de olika bokstäverna.


Hela tråden: