Busskonduktörer i Stockholm - bussminnen från Kungsholmens horisont (Järnvägspersonal)

av Mr H, Saturday, August 27, 2016, 17:00 (2792 dagar sedan) @ Arne

Det var väl bara trådbussarna som hade kvar konduktörer till 1964, dvs så länge de fanns. Motorbussarna hade nog redan på 50-talet tagit bort konduktörerna så att föraren även skötte biljetterna. De trådbussar som gick längst var de som levererades först, dvs 1941 och framåt. Jämngamla motorbussar hade också konduktörer, men de var borta före trådbussarna.
Senare trådbussar blev mer kortlivade, framförallt de italienska.
Hur var det med busskonduktörer på förortsbussarna (SJ mfl) före 1967?

Men på spårvagnarna fanns konduktörerna kvar ända fram tills i år även om inte alla linjer hade det. Jag har för mig att linje 12 hade automater medan Lidingöbanan hade konduktörer då den var koncessionerad som järnväg då. Sedan blev den spårväg (igen) och konduktörerna kunde tas bort. Tvärbanan (22) hade konduktörer tills i sommar.


Intressanta uppgifter. Men när togs de gamla innerstadsbussarna med påstigning längst bak (där konduktörerna satt) egentligen bort och ersattes av de moderna Capitolvagnarna? Jag vill minnas att man kunde åka långt in på andra halvan av 50-talet med de gamla innerstadsbussarna på bl.a. den långa linje 56 från Kristinebergs T-banestation till Värtavägen/Furusundsgatan på Gärdet. 🚌

De sista tvåmans dieselbussarna litt H15 i ordinarie trafik gick på linje 30 till april 1964 (och sedan extrainsatserna sommaren 1967). Sista tvåmans trådbussarna litt F3 (tillverkade i slutet av 40-talet) slutade gå på linje 41 augusti 1964.

Mr H


Hela tråden: