Busskonduktörer i Stockholm - trötthet på kvällskvisten (Järnvägspersonal)

av Arne, Sunday, August 28, 2016, 15:20 (2791 dagar sedan) @ Mr H

Höghusen och trådbussarna vara borta sedan 1964, undrar vilka bussar du menar


Förmodligen de Höghus som gick som extravagnar under sommaren 1967.Bl.a på linjerna 33, 56 och 111 har jag för mig.

Mr H


Menas med 'höghusen' de Leyland- respektive Büssing-dubbeldäckarbussar som gick bl.a på linje 54 respektive linje 62?


Nej, de svenska Scaniabussarna med rak åtta av årgång 1947-49 med konduktören bak. Föraren hade f.ö en egen ingångsdörr på höger sida. Karosserna var likadana som trådbussarnas.

Mr H


Tack för upplysningen! Jag hade aldrig hört liknelsen 'höghus' tidigare om några Stockholmsbussar och drog därför slutsatsen att det måste vara 'dubbeldäckarbussarna'. Jag hade ju redan åkt i dubbeldäckare i England när SS började med sina Leyland- respektive Büssingbussar här hemma.

Men varför skulle konduktörerna ha haft en egen ingångsdörr till höger på karossen i färdriktningen? Han/hon satt ju på vänstra sidan därbak inne i bussen där mittgången började efter ingångsplattformen. Passagerarna leddes ju in mot konduktören med ledstänger som avspärrade den bakre plattformen från resten av bussen. Konduktören kunde väl därför gå på bak som alla andra?!

Den här senare bussdesignen kunde få den för oss skolungdomar mycket ekonomiskt fördelaktiga effekten att om det var särskilt mycket bussresenärer och det alltså blev trångt på plattformen så kunde man hoppa av vid sin destination innan man han hann fram till konduktören för att betala eller visa upp sin biljett.

Omoraliskt beteende - ja, kanske. Men hade man som skolungdom lite fickpengar var det lite av en sport att kunna planka på dessa innerstadsbussar i rusningstrafiken!


Kolla igen Arne, jag skrev att det var föraren som hade en egen ingångsdörr på höger sida. Dubbeldäckarna kunde ju föralldel med all rätt kommit att kallas "Höghus" men när de levererades var ju redan H15 sedan lång tid i trafik och kallades "Höghus". Den enda beteckningen jag hört på dubbeldäckarna var att de kallades för "Aphus".

Tack för korrigeringen! Det var slarvigt av mig. Jag var nog rejält trött igår kväll när jag läste ditt inlägg om förarens egen privata dörr. Men sådana här onödiga läsmissar händer när man har lite för bråttom på kvällskvisten! 😉


Att föraren hade egen ingångsdörr var kanske för att frontmotorn tog sådan plats att det var krångligt att ta sig in, å andra sidan så hade ju trådbussarna också egen ingång för föraren och de hade ju ingen stor motorhuv fram. Kanske vi ska se det som att det helt enkelt var så man byggde bussar på denna tid (40-talet). Man kan förstå vilken revolution det var i bussbyggandet när Metropolerna kom på 50-talet!

En kul detalj med "Höghusen" H15 var att vid den snedställda soffan t.v om förare och motorhuv så fanns det en skylt "Tidningsläsning förbjuden vid denna plats". Ja man kan ju förstå förarens problem om någon vecklade ut en fullstor DN från denna tid längst fram på soffan och förarens sikt åt vänster! Trådbussarna hade också denna anvisningsskylt.

Mr H


Hela tråden: