Svartåbanan, nära slutet (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Sunday, August 28, 2016, 19:22 (2791 dagar sedan)

[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/1985-05-30_zpsbdwamdtx.jpg[/IMG]

I samband med att jag för första och enda gången åkte Svartåbanan tog jag den här bilden. Det var torsdagen den 30 maj 1985, då banan bara hade en eller ett par veckor kvar att leva (sedan blev visst nedläggningen något fördröjd men i alla fall).

Väster om Fjugesta gick det vardagar bara ett tågpar och på lördag-söndag inga tåg på banan över huvud taget. För fullständighetens skull ska nämnas att det även gick ett kvällståg på fredagar från Örebro till Svartå och åter tidigt på måndag morgon. Så det var inte lätt att få till en resa från Svartå när dagens enda tåg avgick 6.43. I andra riktningen gick tåget 16.05 från Örebro och tågsättet bör ha övernattat i Svartå eller gått som tjänstetåg till och från Kristinehamn.

Så det fick bli en tidig uppstigning och avfärd hemifrån vid 4-tiden. Tåg 3062 från Svartå bestod av X16 972+981 med ca 12 passagerare. Under färden på ett utmärkt bra spår gjordes förstås ett antal uppehåll, endast påstigande noterades. I Fjugesta, som jag tror var den enda bevakade stationen, tillkopplades X16 975+967 under ett treminuters uppehåll. De hade tydligen utgjort dagens första tåg dit från Örebro. Dess förare fick nu åka pass och gjorde biljettkontroll då vi nalkades Örebro. Det var både skolungdomar och vuxna ombord och det var lugnt och fint och en god stämning. I Örebro S steg ca 45 personer av och vid Örebro C ca 55, så det var ett väl besatt tåg.

Efter en timme gick X16 967+975 som tåg 3063 tillbaka, men endast till Fjugesta. Biljettkontroll gjordes vid Örebro S. I Latorpsbruk steg ett 20-tal ungdomar av och i övrigt var det bara enstaka avstigande. Tyvärr noterade jag inte antalet resande till slutstationen.

Då motorvagnarna vände åter mot Örebro som tåg 3064 tog jag bilden då de passerade övergången vid Brånsta två km från Fjugesta.


Hela tråden: