Busskonduktörer i Stockholm - plankande skolungdom (Järnvägspersonal)

av Mr H, Sunday, August 28, 2016, 20:50 (2796 dagar sedan) @ Överkörmästaren

På spårvagnar, trådbbussar och höghus var det ingång bak med konduktör och utgång fram, medan enmansbetjänade capitolbussar hade ingång framme hos föraren.


Hur var det på tvåmansbetjänade capitolbussar då?

Värdelöst! Man gick in som på enmansvagnar fram och ut genom bakdörrarna. Så var det på motsvarande Volvobussar SS typ H20 också. Konduktörsbås på vänster sida vid cirka ruta 2. Till skillnad från enmansvagnarna hade man inget längsgående säte fram på höger sida utan två stolar en framåt och en bakåt för att få en slags ståplatsplattform.

Tror att detta mer eller mindre provisoriska arrangemang kan ha varit för att de fackliga förhandlingarna för enmansdrift var krångliga och drog ut på tiden. Några år före utrangeringen byggdes samtliga konduktörsvagnar H22 om till enmans H21. Ingen större ombyggnad men Volvobussarna H20 byggdes aldrig om.

Mr H


Hela tråden: