Busskonduktörer i Stockholm. Därför kallades H15 "höghus" (Järnvägspersonal)

av Leif B, Sunday, August 28, 2016, 21:06 (2769 dagar sedan) @ Mr H

Höghusen och trådbussarna vara borta sedan 1964, undrar vilka bussar du menar


Förmodligen de Höghus som gick som extravagnar under sommaren 1967.Bl.a på linjerna 33, 56 och 111 har jag för mig.

Mr H


Menas med 'höghusen' de Leyland- respektive Büssing-dubbeldäckarbussar som gick bl.a på linje 54 respektive linje 62?


Nej, de svenska Scaniabussarna med rak åtta av årgång 1947-49 med konduktören bak. Föraren hade f.ö en egen ingångsdörr på höger sida. Karosserna var likadana som trådbussarnas.

Mr H

Busstyp H15 kallades "höghus" eftersom karossen var betydligt högre än äldre bussar, t ex den annars liknande H8.

Skälet till att de byggdes högre var att passagerare med skidor skulle kunna stå på bakre plattformen med skidorna bredvid sig. På äldre bussar (och spårvagnar) fanns skidställ utanpå på bakgaveln. Det var naturligtvis en riks för både förseningar och olyckor i stressad storstadstrafik, därför tillkom H15 - och trådbussarna F3 som hade samma höga kaross.


Hela tråden: