Normalspår eller smalspår först? (Järnväg allmänt)

av Peter Andersson, Tuesday, August 30, 2016, 20:01 (2795 dagar sedan)

Jag funderar lite med anledning av trådarna nedan om Åseda och Sävsjöström. Jag tycker personligen att man många gånger lätt kan se på en bangårds utformning i förhållande till stationshus vilken spårvidd som kom först, på stationer som haft flera spårvidder. Enligt mitt resonemang är det oftast den spårvidd som har bangård närmast framför stationshuset som kom först, såsom i Åseda, Sävsjöström, Hultsfred, Vara, Ljungby m.fl.
På en del stationer ser man att den senast tillkomna spårvidden har lyckats "tränga" in något enstaka spår mellan stationshuset och den först tillkomna spårvidden och i övrigt lagt bangården vid sidan om stationshuset, såsom i Eksjö, Hästholmen, Vislanda (undertecknads födelseort). Alternativt har den senast tillkomna spårviddens bangård placerats helt vid sidan om stationshuset, såsom i Kalmar, Karlskrona, Lessebo, Sävsjö m.fl.
Den svåraste typen kan vara då man placerade de olika spårvidderna på var sin sida om stationshuset, där man i vissa fall enligt det här resonemanget har svårt att avgöra viken spårvidd som kom först. Exempel på stationer med stationshus mellan spårvidder är Ullared, Tidaholm och Ockelbo.

Kom gärna med kommentarer på det här resonemanget. Givetvis gäller inte detta när någon spårvidd breddats efter dess tillkomst. Finns det något fall där den först tillkomna spårvidden har fått till stora delar "flytta på sig" till förmån för en senare tillkommen spårvidd?

Mvh
Peter


Hela tråden: