Varför stoppanmälan? (Signaler/säkerhet)

av Rasmus Axelsson, Tuesday, September 06, 2016, 09:56 (2761 dagar sedan) @ Kjell Aghult

När upphörde "Stoppanmälan" på Fjärrblockeringsstationerna, på RB fanns det kvar fram till 90-talet i Åkersberga, Rydbo, Viggbyholm, Täby kyrkby, Vallentuna, samt Lindholmen. på SJ fanns sk stationsautomater.

Stoppanmälan betydde "Tåget har stannat på stationen", varefter fjärrtågklareraren kunde ta in mötande tåg.

Stoppanmälan försvann generellt under 90-talet, ersatt av tidskontroll.
Enligt uppgift efter NSB utformning "kryssingslåsing" (Där har stoppanmälan
aldrig funnits).

Stoppanmälan fanns inte på den första fjb-sträckan Ånge-Bräcke. Där fick föraren
ringa till fjtkl om att tåget stannat. Det blev givetvis snart för tungrott.

Stationsautomaterna hade inget samband med stoppanmälan.

Vid TGOJ fanns varken stoppanmälan eller tidskontroll. Det fungerade bra ändå.

Varför behövdes stoppanmälan på SJ/Banverket när det inte behövdes på TGOJ? Var det för att påminna fjtkl om att det var klart för möte eller kunde automaterna i SJs ställverk inte fixa den kontrollen själva?


Hela tråden: