Varför stoppanmälan? (Signaler/säkerhet)

av Jim Hansson, Tuesday, September 06, 2016, 16:35 (2782 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Varför behövdes stoppanmälan på SJ/Banverket när det inte behövdes på TGOJ? Var det för att påminna fjtkl om att det var klart för möte eller kunde automaterna i SJs ställverk inte fixa den kontrollen själva?

Eftersom det på den tiden var väldigt sällsynt med stopplyktor 100 m innan växeln så var samtidig infart inte tillåten då det inte fanns någon marginal. Därför bekräftades att första tåget kommit in och stannat genom att föraren tryckte in stoppanmälanknappen. Då löste tågvägen ut och automatiken lade in för det andra tåget.
Detta kunde vara lite olämplig metod då föraren kunde trilla och slå sig när hen famlade i mörkret, dels då knappar bara fanns på de vanliga stoppställena (signal och plattform). Därför ersattes knapparna med tidsutlösning istället och det är den metod som fortfarande används vid fullånga tågvägar.

Detta är inget svar på varför TGOJ inte hade det utan på varför SJ hade det.
Jim


Hela tråden: