Stoppanmälan på Fjärrblockeringsstationer. TGOJ? (Signaler/säkerhet)

av Leif B, Tuesday, September 06, 2016, 17:36 (2786 dagar sedan) @ Kjell Aghult

När upphörde "Stoppanmälan" på Fjärrblockeringsstationerna, på RB fanns det kvar fram till 90-talet i Åkersberga, Rydbo, Viggbyholm, Täby kyrkby, Vallentuna, samt Lindholmen. på SJ fanns sk stationsautomater.

Stoppanmälan betydde "Tåget har stannat på stationen", varefter fjärrtågklareraren kunde ta in mötande tåg.

Stoppanmälan försvann generellt under 90-talet, ersatt av tidskontroll.
Enligt uppgift efter NSB utformning "kryssingslåsing" (Där har stoppanmälan
aldrig funnits).

Stoppanmälan fanns inte på den första fjb-sträckan Ånge-Bräcke. Där fick föraren
ringa till fjtkl om att tåget stannat. Det blev givetvis snart för tungrott.

Stationsautomaterna hade inget samband med stoppanmälan.

Vid TGOJ fanns varken stoppanmälan eller tidskontroll. Det fungerade bra ändå.

Hur fungerade det på TGOJ:
- löste ut tågvägen omdelbart när tåget passerat sista infartsväxeln, eller
- tillåt man samtidig infart utan skyddsavstånd?


Hela tråden: