Historiska frågor om Gbg:s Hamnbana (Arkiv/forskning/litteratur)

av Åke K, Thursday, September 08, 2016, 10:30 (2786 dagar sedan)

Jag har börjat rota i utbyggnaden av hamnbanan på Hisingen men det finns frågetecken. Startar på 50-talet. Enligt Järnvägsdata byggde man ut till Älvsborgshamnen 1955. Låter tidigt eftersom första kajen var klar 1966, samtidigt men Skandiahamnen. Låter lite skumt. Det lilla Nynäsraffet byggdes 1956. Det hade i sin tur ett stickspår från banan till Arendal som var klar 1960. Då kommer frågorna. Hade Nynäs spåranslutning redan 1956? Byggde man vidare på detta spår när man fortsatte mot Arendal? Hur lastade man annars ut produkterna från raffet? Eller hade man utlastning via spåret till Älvsborgshamnen? Varför går spåret mot Arendal för sig själv norr om Skandiahamnens och Älvsborgshamnens spårharpor? Nu ligger det en mängd pipelines mellan spåren men de byggdes först när BP/PREEMS raffinaderi byggdes på mitten av 60-talet. När bröts järnvägsanslutningen till Nynäs? :-)

Skriver i både PV och här.


Hela tråden: