Historiska frågor om Gbg:s Hamnbana (Arkiv/forskning/litteratur)

av Åke K, Thursday, September 08, 2016, 12:11 (2759 dagar sedan) @ Anders.k.

Jag har börjat rota i utbyggnaden av hamnbanan på Hisingen men det finns frågetecken. Startar på 50-talet. Enligt Järnvägsdata byggde man ut till Älvsborgshamnen 1955. Låter tidigt eftersom första kajen var klar 1966, samtidigt men Skandiahamnen. Låter lite skumt. Det lilla Nynäsraffet byggdes 1956. Det hade i sin tur ett stickspår från banan till Arendal som var klar 1960. Då kommer frågorna. Hade Nynäs spåranslutning redan 1956? Byggde man vidare på detta spår när man fortsatte mot Arendal? Hur lastade man annars ut produkterna från raffet? Eller hade man utlastning via spåret till Älvsborgshamnen? Varför går spåret mot Arendal för sig själv norr om Skandiahamnens och Älvsborgshamnens spårharpor? Nu ligger det en mängd pipelines mellan spåren men de byggdes först när BP/PREEMS raffinaderi byggdes på mitten av 60-talet. När bröts järnvägsanslutningen till Nynäs? :-)

Skriver i både PV och här.


Allt är ju ett provisorium, en vidare byggnad allt eftersom det expanderat.

Exackat årtal är svårt att å fram, har försökt länge..

Enligt denna karta
var Rya nådd redan 1938 när oljehanteringen flyttade från Marieholm 30-talet.
Skarvik var ju en naturlig fortsättning i takt med att oljehanteringen ökade , antagligen i gränstrakten 40-50 tal.

Koppartrans drog igång 1953 och då byggdes deras bangård , Hökebangården och rakt ut från den nås Nynäs raffenaderi som fick spår från Hökebangården.

På Eniro Historiska foton Här
Ser man att Nynäs har spår , och sprägningen vid Arendal inte ens påbörjats.
Utfyllnaden av Skandiahamnen har påbörjats.

Arendal blev ju en direkt fortsättning på Nynäspåret.
Arendalsvarvet var ju ett gigantiskt projekt , och hela Arendal tillhörde ju varvet från start.
Det gick ju heltåg mer eller mindre med plåt dit ut.

Skandiahamnen är ett utfyllt område bara hade några spår från start , växlingen skedde på Kville.
Utfyllnaden av hamnen tog 20 år.
Expantionen var intensiv , byggdes ut nästan varje år antagligen.
Skandihamnens bangård idag är ju egentligen två bangårdar, byggda i tur och ordning och längst bort är Älvsborg.
Älvsborgshamnen är ju ett bortspränt berg där massorna användes till dels utfyllnad och dels såldes till Holland , Rosenlundsberget där konferensanläggningen ligger på toppen av det som blev kvar.

M.V.H Anders.k.

Tackar mjukast, det klarnade nu med Nynäs. Också med spåret till Älvsborgshamnen, det var en fortsättning av spåret till Nynäs. Sen byggde man vidare mot Arendal. Växeln fanns strax innan korsningen med Oljevägen, där man senare byggde en minimal överlämningsbangård.


Hela tråden: