Bil till England/Holland med Tor Line/DFDS Tor Line (Arkiv/forskning/litteratur)

av Arne, Friday, September 09, 2016, 00:18 (2758 dagar sedan) @ Sune Nylén


Jo, Tor Line var tidigt ute. Jag var där och tittade när ett fartyg skulle gå och det var lolo vad gäller bilarna. Man lyfte ombord dem med en kran och ställde nånstans, kommer inte ihåg om det var i något lastrum eller på däck.


Jag tog bilen till England ett par gånger med Torline. Det var visserligen på 80 talet,och således långt senare än vad vi kanske här rör oss om, men då körde jag ombord i vanlig ordning via ramp till bildäck.
:-) Sune

Jag åkte ett par gånger med min bil till England och en gång till Amsterdam, Holland, de här åren med Tor Line/DFDS Tor Line från Göteborg. Och det var de nya och stora båtarna Tor Britannia respektive Tor Scandinavia med ombordkörning via ramp alla gångerna. De här färjorna hade inget utrymme för att ha bilar som däcklast. Däremot hade väl DFDS mindre båtar på linjen Esbjerg på Jylland, Danmark, till Harwich respektive Newcastle i England under 70-talet vilka kunde lasta bilar ombord med kran om inte minnet spelar några spratt. 😁


Hela tråden: