Tåganmälan m.m. vid möte på tågplatsen Näsbykulla (Tidtabeller)

av Ulf Pålsson, Friday, September 16, 2016, 13:59 (2773 dagar sedan) @ S-O Johansson

[image]
Frågorna/undringarna.
1, - - - vem ansvarade för tågmötena i Näsbykulla? Anges med liten stil i grafen och borde då vara obemannad. Tågpersonalen? Och hur utväxlades tåganmälan. - - -.

Så här skulle det, enligt bestämmelserna i Säkerhetsreglementet (Sär), gå till med tåganmälan m.m. vid mötet mellan 305 och 306 på tågplatsen Näsbykulla:

-- Tågklareraren (tkl) i Lenhovda lämnar klart-anmälan till tkl i Brittatorp för 306 (’Klart 306 endast till Näsbykulla på grund av mötet där med tåg 305’).
-- Tkl Brittatorp ger en avskrift av tåganmälan på blankett S12 Avskrift av tåganmälan till föraren och tågbefälhavaren (tbfh) på 306. [På dessa rälsbusståg var det väl i allmänhet en och samma person.] Sedan 306 har sänts iväg från Brittatorp, lämnar tkl Brittatorp ut-anmälan (’306 ut’) till tkl Lenhovda.
-- Tkl Brittatorp lämnar klart-anmälan till tkl Lenhovda för 305 (’Klart 305 endast till Näsbykulla på grund av mötet där med tåg 306’).
-- Tkl Lenhovda ger en avskrift av tåganmälan på S12 till föraren och tbfh på 305. Sedan 305 har sänts iväg från Lenhovda, lämnar tkl Lenhovda ut-anmälan (’305 ut’) till tkl Brittatorp.

[Sär talar sedan om det ’första’ tåget och det ’andra’ tåget som kommer till en tågplats, här Näsbykulla. Det framgår inte om man menar ’först enligt tidtabellen’ eller ’först den aktuella dagen’. Om man menar ’först den aktuella dagen’, så måste det ju alltid finnas god sikt från båda håll in på och förbi en tågplats, så att det ena tåget alltid kan se det andra tåget. Det verkar ju osannolikt att det skulle vara uppfyllt för alla tågplatser i landet, så jag tror att man menade ’först enligt tdt’. Jag utgår i fortsättningen från det, men vet alltså inte säkert.]

-- När det första tåget 306 kommer fram till Näsbykulla (som, liksom alla tågplatser, är obemannad med avseende på "säkerhetspersonal" ), ska det stannas utanför yttersta växeln. Därefter växlas tågsättet in på ett annat spår än huvudtågvägen av tågbefälhavaren, som för detta ändamål medför kontrollåsnyckel K16 för att låsa upp växlarna. Tbfh på 306 lämnar in-anmälan ’306 in i Näsbykulla’) till tkl Brittatorp. I samband med detta samtal lämnar tkl Brittatorp klart-anmälan för tåg 305 (’Klart 305 till Brittatorp’), som av tbfh på 306 skrivs ner på S12 till tåg 305. Tbfh på 306 kontaktar också tkl Lenhovda och får därifrån då-klart-anmälan för 306 (’Då 305 inkommit, klart 306 till Lenhovda’); detta skrivs ner på S12 och tbfh ger föraren på 306 ett exemplar.
-- När det andra tåget 305 kommer till Näsbykulla, får det föras förbi yttersta växeln om signal ’framåt’ ges till 305 av tbfh för 306.
-- S12 med klart-anmälan för 305 till Brittatorp överlämnas av tbfh för 306 till föraren och tbfh på 305. Tåg 305 kan nu fortsätta mot Brittatorp. (Ingen anmälan ’305 in i Näsbykulla’ lämnas till tkl Lenhovda.)
-- Tågsättet för 306 kan nu växlas ut på huvudtågvägen. Sedan växlarna har låsts i normalläge (vilket kontrolleras av att K16-nyckeln kan tas ur centrallåset på platsen), kan tåg 306 fortsätta mot Lenhovda.
-- Sedan 306 har kommit fram till Lenhovda och 305 har kommit fram till Brittatorp, lämnar tkl Lenhovda resp. tkl Brittatorp in-anmälan till tkl Brittatorp resp. tkl Lenhovda (’306 in i Lenhovda’ resp. ’305 in i Brittatorp’).

Det var inte bara avskriften av tåganmälan på S12 som underrättade tågpersonalen på 306 resp. 305 om mötet i Näsbykulla. Mötet fanns även angivet i tjänstetidtabellen för tågen. Om möte skulle ske med extratåg, fick tågpersonalen en annan S-blankett, S9, med uppgift om mötet, alltså utöver S12.

/up


Hela tråden: