Tåganmälan m.m. vid mötena i Näsbykulla och Dädesjö på morgonen (Tidtabeller)

av Ulf Pålsson, Saturday, September 17, 2016, 00:54 (2749 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]

Låt oss nu i stället betrakta mötet mellan rälsbusstågen 301 och 302 ungefär tio i nio på morgonen på tågplatsen Näsbykulla. Där kompliceras situationen väsentligt på vardagsmorgnarna genom att godståget 9812 går på delsträcka efter 302 från Brittatorp, och att 9812 och 301 sedan möts på tågplatsen Dädesjö. Med dessa förutsättningar skulle tåganmälan m.m. ske så här:

-- Ungefär klockan tio över åtta lämnar tkl Lenhovda klart-anmälan till tkl Brittatorp för 302 (’Klart 302 endast till Näsbykulla på grund av mötet där med tåg 301’).
-- Tkl Brittatorp ger en avskrift av tåganmälan på S12 till föraren och tbfh på 302. [Det var nog, som sagt, en och samma person.] Sedan 302 har sänts i väg från Brittatorp, lämnar tkl Brittatorp ut-anmälan (’302 ut’) till tkl Lenhovda.
-- När tåg 302 har stannat i Värendseke, lämnar tbfh 302 in-anmälan till både tkl Brittatorp och tkl Lenhovda (’302 in i Värendseke’). Det står i tjänstetidtabellen för 302 att in-anmälan ska lämnas därifrån. Tåg 302 fortsätter därefter mot nästa trafikplats med fast uppehåll, Dädesjö.
-- Nu kan tkl Lenhovda lämna klart-anmälan till tkl Brittatorp för 9812 (’Klart 9812 endast till Värendseke på grund av att framförgående tåg 302 befinner sig på bortomvarande del av stationssträckan’).
-- Tkl Brittatorp ger en avskrift av tåganmälan på S12 till förare och tbfh på 9812. Sedan 9812 har sänts i väg från Brittatorp, lämnar tkl Brittatorp ut-anmälan (’9812 ut’) till tkl Lenhovda.
-- Tkl Brittatorp lämnar klart-anmälan till tkl Lenhovda för tåg 301 (’Klart 301 endast till Näsbykulla på grund av mötet där med tåg 302’).
-- Tkl Lenhovda ger sedan en avskrift av tåganmälan på S12 till föraren och tbfh på 301. När 301 har sänts iväg från Lenhovda, lämnar tkl Lenhovda ut-anmälan (’301 ut’) till tkl Brittatorp.
-- Ungefär samtidigt stannar tåg 302 i Dädesjö, och tbfh lämnar in-anmälan till både tkl Brittatorp och tkl Lenhovda (’302 in i Dädesjö’). Även denna in-anmälan föreskrivs i tdt för 302. Tåg 302 fortsätter därefter mot Näsbykulla.
-- Nu anländer 9812 till Värendseke. [Märkligt nog föreskriver inte Sär några försiktighetsåtgärder för 9812 i denna situation. Det borde finnas sådana, eftersom föraren på 9812 ju inte kan vara säker på att föregående tåg 302 har lämnat platsen.] Tbfh ringer upp tkl Lenhovda, och får från denne dels in-anmälan för det framförvarande tåget (’302 in i Dädesjö’) och dels klart-anmälan för sitt eget tåg (’Klart 9812 endast till Dädesjö på grund av mötet där med tåg 301’). Tbfh skriver ner klart-anmälan på S12 och ger till tågets förare. Därefter kan 9812 fortsätta mot Dädesjö.

-- Dags för mötet i Näsbykulla mellan 302, som är ’första’ tåg där, och 301, som är ’andra’ tåg. Det går till på motsvarande sätt som det möte mellan 306 och 305 som jag beskrev i föregående inlägg, med ett undantag: Den klart-anmälan för 301 som tkl Brittatorp lämnar till tbfh på 302, och som denne skriver ned på S12 för att ges till 301, lyder: ’Klart 301 endast till Dädesjö på grund av mötet där med tåg 9812’.

-- Sedan är det dags för mötet i Dädesjö mellan 9812, som är ’första’ tåg där, och 301, som är andra tåg.
-- När 9812 kommer till Dädesjö stannar det först till vid yttersta växeln och växlas därefter till ett annat spår av tbfh, som har låst upp växlarna med den medförda K16-nyckeln. Tbfh på 9812 lämnar in-anmälan ’9812 in i Dädesjö’) till tkl Brittatorp. I samband med detta samtal lämnar tkl Brittatorp klart-anmälan för tåg 301 (’Klart 301 till Brittatorp’), som skrivs ner av tbfh på 9812 på S12 till tåg 301.
-- När 301 kommer till Dädesjö, får det föras förbi yttersta växeln om ’framåt’ ges till 301 av tbfh för 9812.
-- S12 med klart-anmälan för 301 till Brittatorp överlämnas av tbfh för 9812 till föraren och tbfh på 301. Tåg 301 kan nu fortsätta mot Brittatorp. (’301 in i Dädesjö’ lämnas inte till tkl Lenhovda.)
-- Tågsättet för 9812 kan nu växlas ut på huvudtågvägen i Dädesjö, och växlarna läggs tillbaka i normalläge och låses med K16-nyckeln. (Men det är inte meningen att 9812 ska avgå förrän framförvarande 302 har nått Lenhovda - på så sätt undviks tåganmälan mellan tkl Lenhovda och tbfh på 9812 under uppehållet för 9812 i Näsbykulla, och dessutom är det då möjligt att bara ha behovsuppehåll i stället för fast uppehåll för 9812 i Näsbykulla.)
-- När tbfh på 9812 antar att 302 har kommit in i Lenhovda och avgångstiden för 9812 närmar sig, kontaktar han tkl Lenhovda. Denne lämnar ’302 in i Lenhovda’ och ’Klart 9812 till Lenhovda’ till tbfh på 9812, som ger tågets förare en S12 med avskrift av klart-anmälan. 9812 kan nu avgå från Dädesjö till Lenhovda.

-- Tågklareraren i Lenhovda lämnar ’302 in i Lenhovda’ även till tkl Brittatorp. När 301 har kommit till Brittatorp, lämnar tkl Brittatorp ’301 in i Brittatorp’ till Lenhovda. Slutligen, så där strax efter kvart i tio när 9812 har kommit till Lenhovda, lämnar tkl Lenhovda ’9812 in i Lenhovda’ till tkl Brittatorp.

-- Därefter händer inget på den stationssträckan förrän c:a två timmar senare...
/up


Hela tråden: