Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ulf Pålsson, Sunday, September 18, 2016, 10:50 (2748 dagar sedan) @ Jakob E

- - - Räknades ett sådant ekipage som ett loktåg eller ett Y-tåg ?

Huvudlittera X angav ju på denna tid motorvagnar med ordinarie stöt- och draginrättningar, till skillnad från huvudlittera Y som var rälsbuss.

Driftmässigt var det på (f.d.) SRJ i princip ingen skillnad mellan tåg som drogs av motorvagn litt X och tåg som drogs av lok. Det gällde ju även på landstingsägda Roslagsbanan på 1970- och 80-talen, där ju de flesta tågen bestod av motorvagnar litt X som drog på personvagnar och ibland overksamma motorvagnar litt X.

Hur mycket orkade en Rydbergare dra ? Jag gissar att accelerationen där inte var alltför imponerande.

I en tidtabellsbok de A från 1961 hittar jag följande uppgifter för max vagnvikt, i tabellen för ånglok, motorlok och förbränningsmotorvagnar:

Xo6p: 100 t
Xo5p: 70 t
Tp: mellan 590 t och 625 t
T2p och ångloken 27-29: mellan 470 t och 500 t.

Som jämförelse finns följande uppgifter i tabellen för ellok och elmotorvagnar (siffra till vänster om bråkstrecket avser persontåg, till höger avser godståg):

Bap ("Grisen" ): mellan 140/150 t och 150/170 t
Bbp, Bdp, Bcp: mellan 350/400 t och 350/450 t
Xoa4p (senare X4P): mellan 100/120 t och 130/145 t
Xoa7p (senare X7P): mellan 200/260 t och 230/300 t.

Xoa2p och Xoa3p (senare X2P, X3P) saknas av någon anledning i tabellen, och Xoa9p (senare X9P) fanns ju inte 1961. I nästa utgåva av tdtboken del A, från 1963 finns dock Xoa2 och Xoa3p medtagna med samma uppgifter som Xoa4p, och Xoa9p finns medtagen med samma uppgifter som Xoa7p.
/up


Hela tråden: