Tåganmälan m.m. vid möten på tågplats -- viss korrigering (Tidtabeller)

av Ulf Pålsson, Sunday, September 18, 2016, 11:25 (2767 dagar sedan) @ Överkörmästaren

- - - det kan ha funnits lite "lokala tillämpningar" och liknande under årens lopp... eller?

Ja, det är ju svårt att sia om... Jag har ju garderat mig ;) genom att skriva "hur det skulle gå till, enligt Säkerhetsreglementet (Sär)".

Efter att ha läst på lite till måste jag korrigera mig på en punkt. Med "första" tåg avsågs inte, som jag skrev, första enligt tjänstetidtabellen (tdt), utan följande formuleringar pekar på att det är "för tillfället första" tåg som avses:

"'Tåg kommer' ges av [första tåget] för att varsko tågpersonalen på [andra tåget]. - - - Ankomma [tågen] samtidigt, skola båda tågen stanna utanför yttersta växeln, varefter tåget med jämnt nummer inväxlas först."

Principen att det "för tillfälligt första" tåget skulle växlas undan liksom förfaringssättet för när tågen ankommer samtidigt, de kräver ju faktiskt fri sikt "genom" hela platsen. Men, i Sär angavs också en möjlighet att i förväg reglera spåranvändningen för tågen (vilket alltså indirekt anvisade vilket tåg som först skulle växlas undan), genom uppgift i tdt eller i särskild order. Kanske användes spårangivelse i tdt eller order alltid vid platser med "dålig sikt".
/up


Hela tråden: