Tåganmälan m.m. vid möten på tågplats -- viss korrigering (Tidtabeller)

av Stefan Isaksson, Monday, September 19, 2016, 11:38 (2766 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

De kanske inte brydde sig så värst mycket om dålig sikt:
Om båda förarna får för sig att de är först, betyder det att de båda växlar in sig på sidan. Opraktiskt men knappast särskilt farligt, farten sedan lär ju vara så låg att de kan stanna i god tid när de väl ser varandra.

Det andra tillfället när det kan gå snett är när det senare tåget missar att första tåget redan står inväxlat på sidan. Återigen är väl det värsta som kan hända att även den föraren börjar växla in sig på sidan. Verkar inte särskilt farligt det heller, bara opraktiskt. Och då ska det ju dessutom vara så skymt att inte ens uppehållsstället syns från växeln.

Fråga: hur hanterades K16-nycklarna eller vilka K-nycklar som nu användes. Kvitterades de ut från gränsstationen, och lämnades in på andra gränsstationen, eller hade förarna eller vagnarna egna K-nycklar?

SI


Hela tråden: