Tåganmälan m.m. vid mötena i Näsbykulla och Dädesjö på morgonen (Tidtabeller)

av S-O Johansson, Monday, September 19, 2016, 20:36 (2769 dagar sedan) @ Hans W

Tack alla som bidragit med svar i frågan. Tänk vad som kan komma fram när man börjar söka.
Svar ger ju mer funderingar och några kommer här. Varför införde man Sär (Säkerhetsreglemente) på de smalspåriga bandelarna? Borde varit enklare att låta Säo gälla fullt ut även där.
Har för mig att §100-förfarandet försvann efter Akkavareolyckan och då bör det väl även ha gällt smalspåret och dess motsvarighet §59 eller?
Enligt förklaringarna till grafen 1950 skulle linjer som trafikeras med §100 märkas med speciellt tecken ijämter höger kant. Men inte så på smalspårslinjer som använde §59. Varför kan man också undra över.
Kronoströms lastbrygga borde väl kunnat stått med i tidtabellen/grafen i form av hållplats men endast för gods eller tänker jag fel. Den borde ju stämma in i definitionen av sådan även om man bara hanterade gods. Hållplats = för trafikutbyte avsedd plats på linjen utan huvudsignal och utan såväl spår för möte eller förbigång som sidospår. Fanns det fler platser som Kronoström på svenska järnvägsnätet, både på normal- och smalspår?
Har ett exemplar av Sär som jag tittat lite mer i efter Ulf Pålssons redogörelse. I och med att möte skall ske i Näsbykulla så blir den automatiskt även gränsplats. Ytterligare ett begrepp att hålla reda på. Och som sådan måste den vara försedd med telefon, förhoppningsvis placerad på staionshusväggen. Man kanske också kan anta att växlarna i Näsbykulla inte var förreglade via huvudsignal utan att man kunde låsa upp växlarna direkt. Att man han med allt på den korta tid man hade till förfogande är ett under. Å andra sidan hade ju inte rälsbussarna färdskrivare.
Vad gäller frågan om antal K-nycklar som var ute bör det bara ha varit en per tågmöte. Eftersom jämna tågnummer, 302 o 306, skulle ankomma först så borde den föraren ha kvitterat ut den i Britatorp. I samband med mötet skulle tågbefälhavaren (föraren) som kvitterat ut K-nyckeln visa den för den andre. Två nycklar borde varit i omlopp eftersom nyckeln från kvällsmötet aldrig hann tillbaka till Brittatorp till morgontåget. Hur det hanterades reglerades antagligen genom linjeboken.


Hela tråden: