Svänghjul på rälsbuss+komplettering (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Saturday, September 24, 2016, 00:49 (2743 dagar sedan) @ s svensson

Jag kan inte själv yttra mig om det hela. Behövs energibuffert eller inte ? Nya dieselmotorer är mycket effektivare och bränslesnålare i dag utan energibuffert.

Ja jag vet inte något exakt svar men det pågår hela tiden försök och även om nu moderna dieslar är mycket effektiva så kanske det kan bli bättre.
Ett sådant försök är hybridloket T43 215
http://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=372&lokid=1267
Ett stort problem för järnvägsdrift är ju den mycket ojämna belastningen där man kan få både plus och minus i energikonsumtion. Jämför med fartyg där man kan få väsentligt högre effektivitet
Den här hybriden har alltså en väsentligt mindre motor som går på konstant belastning och matar batterier varifrån man tar ut kraft efter behov.
Vet inte om det är fallet här men det går ju också att få återmatning till batteri vid bromsning.
Någon omedelbar succe lär det väl dock inte ha blivit och konventionell dieselelektrisk drift är ju fortfarande det normala.


Hela tråden: