Järnvägsmärken (Bana)

av Jan Frelin, Saturday, September 24, 2016, 16:37 (2743 dagar sedan) @ tagtarzan

Hej!

Funderar lite över järnvägsmärken tidigare än 1930. Lutningsvisare, kurvtavlor, hastighetstavlor och kilometertavlor. Det gäller de enskilda järnvägarna.

Vilka olika hastighetsgränser fanns det inom de enskilda järnvägarna? Skiljde det sig från bana till bana? Styrdes detta av myndigheter? Fanns skyltarna från början på banor byggda på 1870-talet eller när började man med dem? Var det standard med vita, triangulära tavlor med grön text? På vissa tavlor verkar även längden på streckan för hastighetsminskningen finnas med. Slopades detta senare eller fanns det en skylt för minskad hastighet och en för ökad (utan strecka på)? Har sett en bild på en 30-skylt utan strecka angiven. Den satt förmodligen vid en lastplats med stickspår strax före en hållplats.

Satt det kilometerstolpar/tavlor vid varje kilometer efter hela bansträckningen? Räknades kilometrarna upp från banans början till dess slut? Ex UGJ. 0 i Uppsala och XX km i Gävle? Hade man de 200-meterstavlor som nämns i banläran också?

Fanns det kurvtavlor före varje krökning på banan?

Var banläran "bibeln" även för EJ?

Hej!

Jag har Tjänstgöringsregementen för enskilda järnvägar från 1879 och 1921, där finns inget som tyder på att man haft hastighetstavlaor. Vad jag vet reglerades EJ vad avser sådana frågor av Väg- och Vattenbyggndsstyrelsen, som också fastställde banans högsta hastighet. Jag noterar dock att Tjänstgöringsreglementena är fastställda av Järnvägsstyrelsen.


Hela tråden: