Svänghjul på rälsbuss+komplettering (Järnväg allmänt)

av Farbror Mossa, Monday, September 26, 2016, 08:53 (2761 dagar sedan) @ s svensson

Behövs energibuffert eller inte ?

En intressant sak i utvecklingen är att efterföljaren Y1 väger lika mycket som två och en tredjedels Y7. Traditionell sidolinje med täta "mjölkpallsuppehåll" och lågt resande (så du inte heller har nytta av Y1:ans större passagerarkapacitet) blir en energimässig katastrof med tunga fordon som inte kan lagra rörelseenergin. Y1:ans efterföljare Y31 väger drygt fyra Y7:or...

Motorn vara hur snål den vill, stannar du kastar du bort all rörelseenergin och måste återvinna den. Fyra gånger så mycket med Y31:an än med en ensam Y7 (nu har jag inte räknat roterande massor som jag har dålig koll på). Vill man ha täta stopp för ett fåtal personer, behövs energibufferten nu mer än förr.

Å andra sidan sitter man nog hellre i en Y1 eller Y31 än en Y7 om det står en timmerbil över spåret..


Hela tråden: