Ruda och trafiksektionsnumreringen (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Wednesday, September 28, 2016, 17:30 (2760 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Det fanns faktiskt ett tidtabellsförslag från trafikexpeditionen i 26 trafiksektionen (som då nyligen slagits samman med 27 trafiksektionen) om snabbpersontåg Kalmar-Ruda-Oskarshamn och åter i sommartidtabellen i anslutning med dagbåtarna till och från Visby. Förslaget blev visst inte genomfört.

Trafiksektionerna var fram till omorganisationen 1964 SJ s k lägre regionala nivå,
närmast motsvarande arméns försvarsområden (Fo). Man vidareförde många gånger bolagsbanornas gamla administrativa huvudorter. Ej minst då SJ måst förbinda sig att överta all personal, som så önskade. Och ge den fast statlig anställning om det svarade mot befattningen. Det dröjde därför ett antal år innan mer omfattande administrativ rationalisering började bli lämplig.

Högre regional nivå var vid SJ de "romerska" distrikten och vid Försvaret militärområdena (milo). Lokal nivå vid SJ stationer, lokstationer, banmästerier
etc. Vid armén fredsförbanden.

Förhållandena i Sydostsverige blev litet speciella. Man inrättade en normalspårs-, en 891 mm- och en 1067 mm trafiksektion. Den senare låg i Ronneby
(f d BKB-kontoret).

I Kalmar inrättades den normalspåriga 26 ts och i Växjö 27 ts (891 mm). 1947
övertogs ÖJ och turisttrafiken till Öland börjat arbetas upp redan på privatbanetiden. Smalspårets huvudort borde då ligga närmre "händelsernas centrum". Man skiftade därför de båda sektionerna, så att 26:e kom till Växjö
och 27:e till Kalmar, med oförändrade linjenät. Om detta rent praktiskt medförde några personalförflyttningar vet jag inte. Personalen hade i vart fall samma utbildning.

26 och 27 ts sammanslogs 1961, varför tidtabellsutkastet bör ha varit från senast då. 29 ts sammanslogs vid "slutbreddningen" 1957 med 30 ts i Kristianstad.


Hela tråden: