En sexaxlig personvagn (Fordon: vagnar)

av Bertil Bengtsson, Thursday, September 29, 2016, 21:38 (2738 dagar sedan) @ LasseE

Visserligen är "svanhalsboggier" nog mer kända, och över hela världen vanligare än boggitypen på bilden. I Tyskland infördes svanhalsboggier ( även kallade för "amerikansk boggi" eller "typ Pennsylvania" ), med balanser mellan lagerboxarna, i både tvåaxligt och treaxligt utförande 1911.

Före 1911 utfördes de treaxliga boggierna som på ritningen:

[image]

Under åren 1904 till 1911 försågs alla sexaxliga snälltågsvagnar hos KPEV, preussiska statsbanorna, med sådana boggier. Det var ca hundratalet sovvagnar och något tiotal restaurangvagnar, samt ett antal sexaxliga vanliga sittvagnar runt 1907 (kanske 50 stycken), samt ett antal salongsvagnar för dels tyske kejsaren och dels de olika delstaternas kungar och dels tjänstevagnar för KPEV. Jag har inte räknat, men det kanske rör sig om trehundra satser (600 st) av sådana boggier.

Så så ovanlig var alltså inte boggitypen. Sen kan man ju tycka, att boggin under Stalins vagn var hopplöst omodern. Men ändå - de treaxliga boggierna under de tyska salongsvagnarna i Hitlers "regeringståg" under andra världskriget var inte heller svanhalsboggier; varje axel var individuellt avfjädrad, men vaggfjädrarna var spiralfjädrar och boggierna var naturligtvis helt igenom svetsade.

Berra


Hela tråden: