Tankar om tågsläpp (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Stefan Isaksson, Saturday, October 08, 2016, 13:49 (2750 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Vallväxling är knappast aktuellt intill dess någon museiförening med för lite att göra och för mycket pengar bygger en växlingsvall, :-D (Knappast museibanornas mest angelägna projekt.)

Och skjutsning i plan har ju sina risker, inte bara för amatörer utan även för proffs. Det finns ett skäl till att växling för 40 år sedan räknades till Sveriges 4:e farligaste yrke, och att allvarliga olyckor var förhållandevis vanliga.

Risken för personskador åsido, så är risken för fordonsskador betydande vid en felberäknad skjuts, och jag kan bara spekulera i hur mycket pengar som gått åt för reparationer efter skjutsningar genom åren.

Jag instämmer med kören: skjuts och slängskjuts må vara spännande att visa upp, men, nej, det är inget för museibanorna. Risken är alldeles för stor, speciellt om man betänker att det inte är något att visa upp om inte tydligt syns att det snabbar upp växlingsarbetet Och för att det ska synas krävs övning (med tillhörande verkstadsräkning).

Förresten, i vilken utsträckning är skjuts och slängskjuts tillåten idag (bland kommersiella järnvägsföretag)?

SI


Hela tråden: