Maskinskada (Järnvägs- och Museiföreningar)

av J. O. Andersson, Tuesday, October 11, 2016, 00:32 (2748 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag skulle nog säga tvärt om.

Om informationen som man skriver på en hemsida är till för "allmänheten" så kanske man istället skall drista sig till att skriva något som målgruppen i fråga känner att dom begriper.

Förslagsvis "en vagn i tåget har gått sönder".

Det verkar mycket enklare, och enormt mycket slugare, att skriva på vanlig begriplig svenska vad som faktiskt har hänt. I synnerhet om målet med kommunikationen är att förklara för dom som man förväntar sig skall betala för kalaset varför dom inte kan åka med just den vagnen just den dagen...

Det finns ingen anledning att anpassa den typen av kommunikation till personer med specialkunskaper inom området så länge dom ändå inte hade någon som helst avsikt att köpa en biljett för att åka med tåget i fråga.


Hela tråden: