Finsk rälsspik med svastika? (Järnväg allmänt)

av Rasmus Axelsson, Tuesday, October 18, 2016, 14:48 (2718 dagar sedan) @ Emelie

Jag fick en fråga angående en rälsspik från Inlandsbanan. Rälsspiken har bokstäverna "RRM" på sidan samt en svastika på var sida om bokstäverna. Svastikorna är inte vridna 45 grader, likt svastikan på Naziflaggan. Innan andra världskriget var det flera företag som hade svastikan i sin logotyp. ASEA är nog det mest kända exemplet i Sverige.

Tyvärr lyckades jag inte ladda upp bilden men skickar en länk till en liknande tråd från 2010 på Postvagnen.

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=301518

Kanske är det någon här som vet något mer? Vad står ’RRM’ för? Då jag reste på Inlandsbanan i somras fick jag höra att det skulle finnas tyska rälsspikar med svastikan på. Är det bara en myt att de är tyska eller är det rimligt att man köpte in rälsspik från Tyskland till byggandet av Inlandsbanan? Kan de rent av vara svensktillverkade?

Emelie Svensson, antikvarie, Sveriges Järnvägsmuseum

I ett av inläggen ovan finns denna bild som Pelle Sandström då lade upp.

[image]

Jag tycker det ser ut som två kantiga R medan M:et ser ut som ett M enligt den äldre 24-typiga runraden, vilket skulle kunna begränsa tillverkningsländerna till norra Europa?

Hakkors var ju som flera redan påpekat inte enbart en tysk symbol, utan användes även i Finland under 1900-talet. Denna eventuella anknytning till Finland började få mig att fundera om något av R:en kan stå för "rauta" vilket betyder järn på finska?

Var i Sverige tillverkades rälsspik i övrigt? Jag har tidigare försökt ställa frågan i Postvagnen utan tydligare svar.


Hela tråden: