Finsk rälsspik med svastika? (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Tuesday, October 18, 2016, 17:35 (2718 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

I ett av inläggen ovan finns denna bild som Pelle Sandström då lade upp.

[image]

Från baningenjörsexpeditionen (Bax) uti Närdinghundra härad anmäles tvivel rörande den på bilden visade spikens härkomst.

Förvisso en mörk bild, och allra mörkast i den del som är underlaget för nämnda tvivel, men jag känner, trots att jag hållit tusentals rälsspikar i mina händer, inte igen formen på rälshuvudet. Framför allt är det "näbben" som känns mera otymplig och grov än vad jag sett. Möjligen att små spikar, lämpligen användbara för mycket klena rälsmodeller såsom tex 11-, 14- och 17 kg-räler, av praktiska skäl kan ha "näbben" formad som visas på bilden. Till yttermera visso förefaller spiken ifråga uppvisa endast en kort längd, en 10 á 12 centimeter.

Nu ska sägas att det i och för sig skulle kunna finnas en annan "dialekt" av rälsspikar i Norrlands län. Därom får Ingenjör Sandström i Sågverksrike uttala sig.

Vad gäller förekomsten av näbbar, öron och huvuden i Götalands och Svealands län bör kanske även till exempel Ingschenjörerna Andersson i Rasbo, Månsson i Tveta och Berglund uti Kulling uttala sig. Tills dess hypotesen omkullvräkts bedömes dock att spiken ifråga varken är tillverkad i landet eller avsedd för användning härstädes.

Är spiken tilltalad?


Kaffe!


Hela tråden: