Påsvetsning heh??? Persontog med påleggssveis?? (Leverantörstips - t ex vem kan gjuta?)

av Dag Bonnedal, Thursday, October 20, 2016, 12:59 (2716 dagar sedan) @ RaA

Prisen hos Kihlstål / Kilsteel i Gøteborg gjorde at alle andre forsøk på å finne flere leverandører bortfalt, få ut fingern og bestill hos Kihlstål.

Bestiller du på en mandag har du ringene på pall onsdag i uken etter, og dere for riktig materiale i forhold til risikoanlyse og prsontrafikk. Og Kilstål har nok ikke så veldig begrensning på hjuldiameter - ta en titt på Youtubefilmene deres - fine greier!

Påleggsveis - kjøre persontog? Finnes det sveisetilsatsmateriale med bla mangan? En "hjulringelektrode"?

Ikke det nei....

Mvh Ragnar, bevist litt negativ.

I samtliga mina inlägg så har jag framhållit att WFJ behöver köpa ringar till Storungs, och jag har även två gånger tackat dig för ett bra tips.

Jag är den förste att beklaga att tråden har spårat så snett med utvikningar som inte alls bidrar till en lösning. Därför tycker jag att ditt mothugg just mot mitt inlägg är tämligen orättvist.

Jag var dock tvungen att komma med några förtydliganden om svetsning vid ÖSlJ eftersom inlägget innan kunde ge intrycket att vi svetsar lite hur som helst.
Blir nu tyvärr tvungen att dra det ett varv till (trots att det absolut inte hör hemma i denna tråd!) för att försöka visa att vi faktiskt försökt tänka till och har hunnit skaffa oss en del erfarenhet.

Påläggssvetsning på vagnshjul har vi gjort i flera decennier. Men detta gäller alltså helgjutna stålhjul och enbart på flänsarna, aldrig på hjulbanan.
Och ja, vi svetsar med mjuka elektroder och materialet kommer att slitas. Men många av dessa vagnar har rullat mer än 50 000 km vid det här laget utan några som helst problem. Vi har skjutit upp investeringar i nygjutning av hjul och allt det arbete som tillkommer vid hjulbyte i kanske 50 år och anser detta vara både lönsamt och säkert.

Historien bakom de ringade lokhjulen är en helt annan. För 35-50 år sedan fick ÖSlJ via kontakter hjulringarna på 5 lok bytta i Surahammar. Tyvärr blev inte dessa byten rätt på något enda av de 5 loken. Spårvidder varierande mellan 585 och 610 mm, fel hjulringsbredder och fel hjuldiametrar mm. Riktigt allt var kanske inte leverantörens fel, men det mesta.
Vi skulle alltså kunna skrota 32 st. nya hjulringar och lägga ned stora kostnader och ännu mer arbete på att byta alla igen. Men vi har valt att även här rädda situationen för de kommande 50+ åren genom att påläggssvetsa flänsarna på de mycket tjocka hjulringarna.
Detta gjordes första gången på loket Dylta år 1980 och loket har sedan dess gått ca. 20 000 km utan problem. Nu gör vi det bl.a. på Lotta och Helgenäs, två små lok med 2 ton axellast, som båda kommer att gå några hundra km per år. Att skrota de nya hjulringarna för dessa lok och investera i nytillverkade vore ren kapitalförstöring.

Totalt sett har alltså hjulaxlar med svetsade flänsar gått i storleksordningen en miljon km i persontåg på ÖSlJ, och detta utan några som helst problem.
Naturligtvis skall man tänka till ordentligt hur och varför man gör saker, men att bara slaviskt följa standardrekommendationer från utomstående kan vara en dyrbar metod.

Och som sagt beklagar detta inlägg sam inte har med tråden att göra.

Dag B


Hela tråden: