Påsvetsning heh??? Persontog med påleggssveis?? (Leverantörstips - t ex vem kan gjuta?)

av RaA, Thursday, October 20, 2016, 18:11 (2742 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Heisann, det var ikke meningen å få det til å bli lest/hørt som et påhopp. Beklager virkelig hvis det ble forstått slik.

Dette med sveising på hjul her på berget skyldes at nær alt museumsmateriell i nyere tid som har trengt "nye hjul" har hatt ringer som var utrolig tynne og på noen lok med koblede hjul sogar en løs ring blant de tynne ( med sprengring ).

Dermed ble det ringbytte til anerkjent materialkvalitet samtidig som vi fikk lære av NSB at det ikke var tillatt å sveise på hjul eller hjulringer eller på aksler. Et unntak finnes: det er tillatt å bygge opp felger som er dreid for mye ned slik at en kan få ringer for original hjuldiameter til å sitte på. 30a 271 er et slikt tilfelle.

Her ved UHB har vi et toakslet diesellok med helhjul, støpt/gjutat i støpestål. Men de var dreid for siste gang slik at loket ble særdeles lavt. Da dreide jeg like gjerne de gamle hjulene om til felger for ringer og fikk et verksted med litt større dreibenk/svarv til å krympe dem på og dreie de til profil og sporvidden her ved UHB. Og hvis det er uklart - her blander jeg normalspormateriell for bruk på det nasjonale nettet og smalsporet om hverandre - en standard!

Å bytte ringer var og raskere enn påleggsveis for de fire hjulene i vårt tilfelle.

mvh Ragnar :-)


Hela tråden: