Belysningsalternativ (Järnväg allmänt)

av Jim Hansson, Thursday, October 20, 2016, 21:23 (2742 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Hej, jag har ett projekt med att få lok för modelljärnväg att fungera mer realistiskt med hjälp av en standard för hur modellen av loket och dess funktioner ska fungera.
Jag undrar nu om jag skulle kunna få hjälp med att sammanställa vilka olika belysningsalternativ olika loktyper har?

Parkeringsljus
Varselljus
Halvljus
Helljus
Rangerbelysning
Annat?

vilka lyktor som lyser, ljusstyrka, övre / nedre?
Rangerbelysning, kan man markera både A och B-ände, är det aktiv hytt som styr eller kan man köra från lokets bakände?
Slutlykta kopplad till framändens belysning eller fristående aktivering?

Maskinrumsbelysning, används den bara när man går in i maskinrummet eller är det normalt tänt även under gång?

Dom loken som just nu är aktuella är
Hg, F (el), Du, Da, Rc, Ub, Ue, Z65, T43, T44, T21, X2

Vissa lok är kanske mindre historiska än andra men jag är mycket tacksam för denna information också. Skulle någon ha information om andra fordonstyper (såväl äldre som modernare typer) så tar jag gärna emot den informationen också!
Ska försöka sammanställa informationen på någon plats på nätet så att fler kan få tillgång till den!

Vänliga hälsningar
Peter


Parkeringsljus och Varselljus, Det vet jag inte vad det är.

Halvljus = avbländat helljus i samtliga lampor.

Helljus = Fullt ljus i alla lampor frammåt.

Rangerbelysning = avbländat ljus i nedre strålkastarna i båda ändar.

Den röda lampan, som markerar fram eller bakände, är det fritt val vilken som ska lysa. I tåg är det dock alltid i lokets bakända, men i växling spelar det ingen roll.

Maskinrumsbelysning, den används när man går i maskinrummet.
Annars är den normalt släckt.
På Hg, Ub, Ue, Z65, T43, T44, T21, X2 finns inte det problemet :)

Övrig belysning är blinkande helljus som används vid nödsituationer.

Det där svaret var behäftat med många fel. Så här är det:
Helljus är när alla tre positionerna har full ljusstyrka, d v s båda nedre strålkastarna och den övre.
Halvljus är när den övre är avbländad (lok/motorvagnar från 50-talet och framåt) eller släckt (tidigare typer) medans de nedre fortfarande lyser med full ljusstyrka.
Markeringsljus (M, inte P) är när de övre är som vid halvljus men de nedre är avbländade.
Rangerbelysning finns det inget som heter även om det är en bra benämning. Det innebär att de nedre strålkastarna både fram och bak lyser avbländat och den övre är släckta (oavsett ålder).

Vad gäller rött bak: Äldre enligt ovan har särskild strömbrytare för denna. På nyare tänds den bak så fort ljusströmställaren ställs i något annat läge än 0.

Maskinrumsbelysning tänds med en knapp för sig.

Fick jag med allt?

Jim


Hela tråden: