Belysningsalternativ (Järnväg allmänt)

av Jim Hansson, Friday, October 21, 2016, 01:18 (2716 dagar sedan) @ Eke

Tack för svaret Jim!
Svaret var ungefär vad jag har hört om Y1.

Vad gäller "parkeringsljus" så fick jag veta att det var avbländat i nedre lyktor i bägge ändar.
Alltså hur ser belysningen ut när man ställer i från sig ett fordon?
Modernare motorvagnar som X31 t.ex. står ju med slutlyktorna tända i bägge ändar när dom är inaktiva.
Men dom flesta fordon antar jag är helt släckta, men det kanske beror på var dom står?

Rätt ang X31, samma med t ex X61. Lite äldre fordon går inte att parkera inaktiva med spänning på. De måste vara aktiva eller spänningslösa.

Markeringsljus kallades varselljus av min kontakt, men det kan ju vara bra att få veta dom korrekta benämningarna också då jag tänkt göra lokkort där funktionerna ska vara listade! Jag kör tåg på modulträffar och där kör man ofta andras fordon så det är bra med information om fordonen.

Vad gäller hel och halvljus på Y1:an fick jag veta precis det du säger.
Men, hur blir det då på en Z65 då som saknar toppstrålkastare? är det hel och halv styrka på dom nedre lyktorna då?
(Z65 är väldigt aktuell just nu eftersom jag fick hem mitt exemplar i dag!) :-)

Konsekvensen för Z65 är ju, som många andra växellok, att de inte kan visa det som heter helljus. Var halv- och markerings-.

"Rangerbelysningen" är då nedre lyktorna avbländade i bägge ändar.
Jag förmodar att det då är i kombination med slutlykta åt något håll för att markera bakände?

Rätt.

Detta är ju en generell beskrivning av ljusfunktionerna men jag antar att det kan skilja något mellan olika fordonstyper, eller?
Mitt Hg t.ex. har jag gjort om ljusfunktionerna enligt ovanstående men missat avbländad toppstrålkastare vid halvljus, men hade Hg det? jag har något svagt minne av ett slags jalusi över halva övre strålkastaren men som jag inte sett på senare tid.
Saknas avbländning då eller är det ombyggt så att man kan blända av på elektrisk väg?
Det vore kul om man kunde få en beskrivning för respektive fordonstyp om det är något som skiljer, annars är det ju helt ok med den generella beskrivningen.

Fordon tillverkade innan 50-talet kan ju ha moderniserats med toppstrålkastare, då gäller min förklaring för nyare lok. Annars räknas de som gamla.

Och finns det då normalt bara två lägen på strålkastarna, Hel och halv styrka?
Det finns alltså inget svagare sken likt parkeringsljuset på en bil?

Rätt.

Vad gäller maskinrumsbelysningen förstår jag att det kan vara individuellt beroende vilken förare som kör fordonet.
Men vad verkar vara vanligast? Jag ser ofta TMZ åka förbi här hemma och dom verkar alltid ha tänt i maskinrummet under gång.

Kanske är osläckbart på dem och Tmy. Minns inte. 9 år sedan jag körde dem.

På Rc-loken nere på centralen verkar det alltid vara tänt när dom står på sidospåren medans jag inte sett hur det är när dom är i trafik.
Jag försöker helt enkelt få till något som ökar realismen på modelljärnvägen därav mitt lite udda intresse för detta!

@Svante
Jag ska göra allt jag kan för att få till maskinrumsbelysningen på bästa sätt på X2:an! ;-)

Kan ju även informera om att jag skapat en standard för hur modellfordonen ska fungera så det blir mindre anarki på hur funktionerna ligger utspridda på funktionsknapparna på körkontrollerna för olika fordonsindivider.
Och det berör inte enbart ljusfuktioner utan även ljud och funktioner som påverkar köregenskaperna, det finns bland annat en funktion som gör att man kan variera bromskraften lätt åtkomlig så man slipper att bara ha ett enda fast värde på hur lång bromssträckan är.

Vänliga hälsningar
Peter


Hela tråden: