Blockapparater (Signaler/säkerhet)

av Frågvise lokföraren, Saturday, December 06, 2008, 13:08 (5613 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vid lastplatsblockering brukade det utöver växelströmsblockfält för förbindelse med intilliggande stationer även finnas ett likströmblockfält i förbindelse med en rälskontakt vid lastplatsen. Ett likströmblockfält är inte sammankopplat med något annat blockfält, utan används exempelvis för att låsa en tågväg tills tåget passerat, då likströmsblockfältet utlöses av en rälskontakt i kombination med isolerad räl. Detta för att hindra att växlarna av misstag läggs om för tidigt. Vid lastplatser användes likströmblockfält i förbindelse med rälskontakt för att hindra att lastplatsväxeln kunde läggas om under tiden mellan det att intilliggande stationer lämnat medgivande och fram tills vagnuttagningen nådde lastplatsen. När vagnuttagningen var klar och skulle lämna lastplatsen, låste man växeln i normalläge och förreglade alla tre blockfälten, som hade gemensam blocktryckknapp.

Men hur gjorde man om vagnuttagningen skulle börja vid lastplatsen efter en längre tids stillestånd? Var man tvungen att invänta att ett tåg körde förbi och påverkade rälskontakten eller fanns det någon reservknapp? (Hur gör man förresten idag vid lastplatser med rälskontakt?)


Hela tråden: