Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Rolf Johansson, Thursday, November 03, 2016, 16:46 (2702 dagar sedan)

Hej!

Boken Järnvägsdata är med rätta ett standardverk för alla järnvägshistoriskt intresserade. I ett inlägg nedan gör Ulf Diehl ett upprop för att skapa en arbetsgrupp för en ny utgåva av detta verk.

Jag undrar om ytterligare en tryckt version av boken som med sannolikhet är inaktuell på några punkter redan när den lämnar tryckeriet är rätt väg att gå. Det är ju så att merparten av dagens forskning sker med datorns hjälp vid skrivbordet eller med mobilens hjälp på fältet.

Jag föreslår därför att vi istället försöker bilda en arbetsgrupp för en helt digital version av Järnvägsdata.

Jag har också ett format för den digitala versionen i tankarna: Låt oss försöka registrera samtliga trafikplatser i en geografiskt strukturerad databas med tiden som en extra dimension. För varje geografisk plats registreras alltså position + aktuell status (öppnad, banans ägare, station/hpl, nedlagd etc.) vid de tidpunkter då väsentliga ändringar har skett. Grundmaterialet finns i nuvarande Järnvägsdata.

Ur denna databas går det då att automatiskt och med lämpligt visningsprogram skapa en kartbild över önskad del av Sverige som visar aktuell status för vald bana och dess trafikplatser vid ett visst år.

Jag föreställer mig också den vanliga affärsmodellen för Internet, dvs arbetet med att skapa databas och visningsprogram görs ideellt och tillhandahålls fritt för både mobila och fasta enheter med webb-läsare. Detta gör visserligen ingen rik, men driftskostnaden när det digitala Järnvägsdata är igång är så låg att om inte SJK vill köra det på någon egen server, så kör jag det gärna från min egen webb-plats.

Finns det något intresse för detta och finns det här eller i Postvagnen någon databasexpert villig att hjälpa till med de grundläggande systemvalen? Själv kan jag åta mig att hjälpa till både med faktagranskning och med den handgripliga kodningen av existerande uppgifter.

Vänligen,

Rolf Johansson
Huddinge


Hela tråden: