Lastplatsblockering förr och nu (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, December 07, 2008, 00:47 (5617 dagar sedan) @ Frågvise lokföraren

Men hur gjorde man om vagnuttagningen skulle börja vid lastplatsen efter en längre tids stillestånd? Var man tvungen att invänta att ett tåg körde förbi och påverkade rälskontakten eller fanns det någon reservknapp? (Hur gör man förresten idag vid lastplatser med rälskontakt?)

ja, det fanns en "reservknapp" i form av ett K16-lås som utlöste likströmsblockfältet. I dag används inte blockfält, men lastplatsblockeringen står förstås i förbindelse med utfartssignaler på angränsande stationer. Vid många anläggningar finns s k magnetlås vid lastplatsen, och detta "friges från endera av de angränsande stationerna efter begäran från lastplatsen" [SJ signalteknisk handbok sid 198]. Därmed behövs ingen rälskontakt. På de platser som fortfarande har rälskontakt sker upplåsningen efter tågpassage, när vagnuttagningen skall ut på linjen igen, med en omkastare


Hela tråden: