Pitebanan (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Pelle Björkman, Wednesday, November 09, 2016, 22:28 (2697 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vilken länk i säkerhetskedjan klickade när ett lastat timmertåg och ett tomt timmertåg sammanstötte på denna linje, dvs mellan Piteå - Älvsbyn, för någon tid sedan?

Som tur var hade tomtåget raksträcka framför sig och föraren såg det lastade timmertåget i tid och kunde bromsa till stopp, vilket inte det lastade tåget kunde. Stora materiella skador som följd, framför allt på elloken.

Vilka skador uppstod på lok och vagnar?

Händelsen påminner om Lennhedenolyckan där ett tomt timmertåg och ett lastat timmertåg sammanstötte på en hög järnvägsbank över en liten tjärn i en kurva.
Denna gång var det dock diesellok som framförde tågen och orsaken var att Tkl i Borlänge tog miste på vilket timmertåg som hade inkommit före det han skickade iväg tomtåget. Timmertåget från Mora eller timmertåget från Vansbro.

Preliminära uppgifter säger att:
1) Tåget med timmer, från Arnemark/Älvsbyn, hade körtillstånd från Arnemark mot Piteå. Sträckan har Fjb.
2) Tåget från Piteå fick tillstånd att lämna Piteå genom att "gå mot stopp" pga förmodad "beläggning" en "beläggning" som senare visade sig vara ett tåg. Jmf med Statens Haverikommissions (SHK) utredning kring "nästan sammanstötningen" i Hillared.
Att tåget från Piteå kunde stanna före sammanstötningen kan hänföras till att föraren följde gällande regler.
SHK utreder även den här olyckan.

Pelle Björkman


Hela tråden: