Postsläpvagnar UDF20 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Lennart Petersen, Friday, November 11, 2016, 16:36 (2694 dagar sedan) @ yngve nilsson

Pkp 180 var numret på den postkupe som trafikerade sträckan Ystad-Kristianstad. Överallt i landet gick det postkupeer och dessa hade olika nummer inte att förväxla med något omloppsnummer.

Det var alltså postens egna nummer och beteckningar på dessa Pkp:er och hade inget samband med järnvägens tågnummer. Sorteringen i posten byggde i stor utsträckning på att man kände till Pkp:erna och deras sträckor och uppehåll så man sorterade ett brev till en Pkp som hade uppehåll på adressens station vilket också kunde vara indirekt så att man sorterade till en Pkp som hade utväxling med annan Pkp. Allmänheten visste i allmänhet inte om Pkp-nummer men om man kände till vart en Pkp gick var det möjligt att posta brev påden i en brevlåda och ombord hade man också stämpel med Pkp-nummer.
Pkp vart egentligen en organisation snarare än något fysiskt och en Pkp var komplett bemannad, hade värdehantering och utväxling av värde vid annonserade stationer. Samma PKp-nummer användes i bägge riktningarna på en sträcka och särskiljdes av ett ned respektive upp beroende på färdväg. En Pkp , fortfarande med samma vagnar , kunde byta nummer så t.ex Pkp1 Stockholm-Nässjö blev Pkp 2 Nässjö-Malmö. Pkp kunde också på delsträcka fortsätta som Fkmb , fack med bevakning, vilket innebar att personal fanns kvar för utväxling av post men sortering förekom inte planerat. Fk i tur innebar att postutrymmet var utan bemannoing och posten bara följde med för utväxling vid olika stationer vilket kunde utföras av järnvägens personal.
På små orter och banor med lite trafik var det ofta järnvägens personal som utförde postens arbete mot ersättning. Begreppet förenad station innebar att det var både järnvägs och poststation och järnvägens personal utförde normalt postarbetet och man kunde uträtta postärenden i biljettluckan.


Hela tråden: